Vi guider dig igennem at importere en brugt bil fra Tyskland med 3 simple trin.

“ At importere en bil kan virke uoverskueligt for mange. Her giver vi dig sammen med Jens Peter Larsen fra Quickimport en guide til, hvordan du trin for trin importerer en brugt bil fra Tyskland - fra du søger bilen, til du har danske nummerplader på. “

Johan Frederik Schjødt
CEO & Co-Founder, AutoUncle

1. Find den rigtige bil

Sjældne bilmodeller eller biler med særligt udstyr kan være attraktive at importere fra Tyskland.

Det kan også betale sig at importere en elbil eller en plug-in hybrid, da der er nedsat afgift for disse biler i Danmark. Når du begynder din søgning, kan autouncle.de med fordel anvendes. Siden samler alle brugtbilsannoncer fra Tyskland, og gør det nemt og overskueligt at finde den rigtige bil til den rigtige pris.

Beregning af registreringsafgift før køb

Inden du importerer, er det vigtigt at vide, hvor meget du skal betale i registreringsafgift, når bilen skal indregistreres i Danmark.

Desværre er der ikke nogen simpel formel for udregningen af registreringsafgiften. Hvis der er tale om en konventionel bil, er tommelfingerreglen ca. 50-60% af bilens værdi i Danmark, men for mange biler er det upræcist, og kan resultere i en dyr overraskelse.

For elbiler, er der nedsat afgift. Nogle elbiler er afgiftsfritaget, mens man skal betale registreringsafgift af de lidt dyrere elbiler. Det er den oprindelige danske nypris, som definerer registreringsafgiften på en elbil.

Vi anbefaler derfor, at du får professionel hjælp til at vurdere afgiften, før du køber bilen. Hos Motorstyrelsen er det ikke muligt at få en vurdering af afgiften, før bilen er importeret. Derfor har vi indgået et samarbejde med QuickImport, der gør det muligt at bestille en forhåndsvurdering af en konkret bil, direkte fra autouncle.de.

QuickImport har tilladelse af Motorstyrelsen til at foretage afgiftsvurderinger og opkræve registreringsafgiften på vegne af Skattestyrelsen. QuickImport er

eksperter i import fra Tyskland. De kender de danske markedspriser, og ved hvilke fradrag og tillæg, der gælder for forskellige typer biler.

3 ting du skal være opmærksom på før du skriver under

1. Restgæld

Hvis den tyske ejer har bilens papirer i hænde (Fahrzeugbrief og Fahrzeugschein), er der ingen restgæld i bilen. Som regel har kreditor (banken) den anden del, hvis der er gæld i køretøjet. Få altid en scannet kopi af begge dele (Teil 1 og Teil 2) for at sikre dette, inden du indgår en handel.

Husk dog at tjekke at sælgerens identitet stemmer overens med de ejerforhold, der står angivet på den tyske registreringsattest (på tysk hedder registreringsattesten “Fahrzeugbrief”).

2. Tjek på kilometer tallet

Sørg for at tjekke om bilens stelnummer og stelnummer på papiret stemmer overens, og tjek servicebogen for kilometertal.

Bed gerne sælgeren om at fremvise samtlige værkstedsregninger og tag dig tid til at gennemgå dem grundigt.

3. HUSK! Keine Papiren – Kein Geld

Det er ganske enkelt en nødvendighed, at du får bilens registreringsattest med hjem til Danmark, og det skal være begge dele – ellers kan du ikke registrere bilen i Danmark, da du skal aflevere begge dele i original, for at få danske nummerplader.

Derudover er det meget vigtigt at få en COC-dokument (på tysk: EG-übereinstimmungsbescheinigung), da de fleste nyere biler ikke kan toldsynes i Danmark uden COC-dokumentet.
Hvis sælger ikke har dokumentet, skal det købes – det koster typisk 1000-4000 kr.

Inden du skriver under på slutsedlen

Der er desværre set eksempler på, at nogle bilforhandlere i Tyskland forsøger at omgå forbrugerretten.

Tjek derfor slutsedlen efter nedenstående ord og begreber - Og skriv ikke under, hvis de forekommer:

  • Händlergeschäft
    autoforhandler, firma hvis de står nævnt i forbindelse med dig som køber. Så skriver du nemlig under på, at der er tale om et engroskøb.

  • Im kundenauftrag
    Er den tyske udgave af “sælges for kunde”.

  • Unfallswagen, unfallsschaden, unfallauto
    Betyder, at bilen har været skadet.

  • Bastlerfahrzeug, Schrottwagen, zum Ausschlatten
    Betyder, at bilen er solgt “til reservedele”.

 

2. Styr på hjemtransporten

Det er vigtigt at have styr på, hvordan hjemtransporten skal foregå. Ved import er det ikke lovligt at køre med danske prøveplader i Tyskland.

Heldigvis findes der en række alternative måder at få bilen på.

Leje af Autotransporter

Har du ikke har mod på selv at hente bilen, er der heldigvis andre, der kan gøre det for dig.

Afhængig af, hvor langt nede i Tyskland bilen står, koster transporten fra Tyskland til Danmark mellem 3850 og 10.000 kroner inkl. moms og forsikring.
Du kan som privatperson bestille transport via QuickImport.

Tyske prøveplader

Vælger du at benytte prøveplader (på tysk: Kurzkennzeichen eller Grenzkennzeichen), kan disse anskaffes ved tyske motorkontorer. Udgifter til prøveplader og (ansvars-)forsikring udgør ca. 750 kroner. Du skal være opmærksom på, at pladerne kun er gyldige 5 dage i Danmark.

Desuden skal du være opmærksom på, at det er et krav, at tilladelsen til brug af prøvepladerne skal medbringes i bilen under kørsel (Jf. Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv. paragraf 35 stk. 8).

Du kan også aftale med sælger, at du kører hjem på sælgers nummerplader med sælgers forsikring. Fordelen ved denne løsning er, at du så har sælgers kaskoforsikring på bilen. De fleste nummerplader i Tyskland kan senere afmeldes online, hvis sælger har adgang til det tyske online-system for afmelding.
Dette skal du aftale med sælger.

Inden du indrejser i Danmark med udenlandske nummerplader, skal du anmelde til Motorstyrelsen, at du indrejser her.

 

3. Gør klar til kørsel

Nu holder bilen i min indkørsel med tyske nummerplader –
Hvad gør jeg nu?

Inden bilen kan få plader på, skal bilen til syn, værdifastsættes og du skal betale registreringsafgift i Danmark.

Bilen skal til syn/toldsyn

Et importeret køretøj skal igennem syn/toldsyn.
For at opnå tilladelse til at køre på de danske veje, skal et importeret køretøj gennemgå et registreringssyn. Ved et registreringssyn tjekkes køretøjet som ved et periodisk syn. Et importeret køretøj skal også gennemgå et toldsyn. Ved toldsynet tjekkes køretøjets ”identitet”, hvilket vil sige at kilometerstand, udstyr og generelle stand efterses, ligesom bilen undersøges for skader, der kan have betydning for bilens værdifastsættelse.

Bilens data oprettes i det danske motorregister, så bilen er klar til at blive registreret og afgiftsberigtiget i Danmark.
Syn/toldsyn sker samtidig på synsstedet. Hvis bilen er på tyske plader, skal begge dele af den tyske registreringsattest (”Fahrzeugbrief og ”Fahrzeugschein”) fremvises på synsstedet. Du skal som regel også have et COC-dokument.

Værdifastsættelse/vurdering

Når bilen er synet, skal den værdifastsættes, så der kan betales registreringsafgift.

Ansøgning om værdifastsættelse kan klares gennem skattemappen (adgang via NemID). I Motorregistret under registreringsafgift, kan der anmodes om værdifastsættelse. Anmodningen vil herefter automatisk blive sendt til et motorkontor.

Alternativt kan du anvende Quickimport, der kan afgiftsvurdere køretøjet, og du kan betale afgiften og indregistrere dit køretøj indenfor meget kort tid.

Hvis bilen er på tyske plader:

Indenfor fire uger efter toldsynet, skal du enten betale afgift via QuickImport, eller du skal anmode Motorstyrelsen om værdifastsættelse.

Bemærk, at du ikke må køre på de tyske prøveplader mere end fem dage efter indførsel til Danmark. Og du må kun foretage nødvendig kørsel i forbindelse med reparation og syn. Hvis du efter fem dage har behov for at køre i bilen uden at den er dansk indregistreret, skal du købe danske prøvemærker i motorregistret.

Betaling af registreringsafgift

Først når bilen er blevet værdifastsat, kan registreringsafgiften betales.

Får du værdifastsættelsen via QuickImport, skal du blot overføre beløbet til QuickImport, og efterfølgende kan du hente nummerplader med det samme i synshallen.

Hvis du anvender Motorstyrelsen, vil du efter 2-6 uger modtage en afgørelse i din E-boks.

Du betaler registreringsafgiften via netbank eller i et af SKATs motorcentre. Betalingsoplysningerne står på afgørelsen. I motorcentrene kan du betale med Dankort, Visa Dankort, banknoteret check og kontanter.

Nummerplader

Når registreringsafgiften er betalt, kan der komme plader på bilen. Indregistrering koster 1.380 kroner, og nummerpladerne kan købes på motorkontorerne eller hos en nummerpladeoperatør.

Hvad skal jeg medbringe?

Når bilen skal indregistreres, skal begge dele af den tyske registreringsattest medbringes. Foruden registreringsattest skal billede-ID og information omkring forsikringsselskab medbringes.

Ingen forsikringsblanket

Forsikring på bilen klares elektronisk gennem det digitale motorregister (DMR) hos nummerpladeoperatøren. Som regel skal du have lavet en aftale med forsikringsselskabet i forvejen.

Kunne du bruge vores guide?

Kender du andre den kunne hjælpe? Del guiden med dem her 👇

Forrige
Forrige

Tisser du i bukserne for at holde varmen?

Næste
Næste

Sådan træffer du bedre beslutninger for din forretning, hurtigere.