Disse brugte biler er de sværeste at sælge: Årets bil 2022 er en af dem

Det danske bilmarked har oplevet turbulente tider i 2023, præget af et dramatisk fald i brugtbilspriser og et usædvanligt skift i forbrugernes bilpræferencer. Bilforhandlerne skal nu navigere i et landskab, hvor det, der var populært sidste år, hurtigt kan blive irrelevant. Det betyder, at forhandlerne skal være ekstra opmærksomme på markedstendenser og agile i deres indkøbsstrategi.

Højt at flyve, dybt at falde: Hyundai Ioniq 5's Overraskende Nedtur

De forhandlere som mestre at sælge deres gns. varelager mere end 8 gange på et år har lykkes med at navigere i udbud og efterspørgsels dynamikkerne. Særligt et nøgletal er essentiel i den forbindelse “Market Days Supply”, hvor man sammenligner antallet af biler i et marked med antallet af solgte biler for den pågældende model. Nøgletallet giver en værdifuld indikation af, hvor nemt en forhandler vil kunne sælge en bil igen. Hvis udbuddet er meget højere end det gns. salg per dag, så vil det være markant svære at sælge, da forbrugeren som udgangspunkt har overhånden. Dette kan gå hårdt udover forhandlerens profit, da prisen er en af de afgørende købsfaktorer.

For at understrege pointen har AutoUncle lavet et udtræk over de biler som er sværeste at sælge jf. dette nøgletal. Meget overraskende finder vi Årets bil 2022 Hyundai Inoniq 5 på en kedelig 11. plads, da udbuddet er markant højere end efterspørgslen. En af de primære årsager er formentlig, at Tesla indledet året med en særdeles aggressiv prisstrategi der med raketfart indtog en yderst dominerende førsteplads blandt de mest solgte biler. De andre elbils mærker som Kia og Hyundai har ikke fulgt trup, og brugt bilsmarkedet har været for langsomme til at tilpasse sig de faldende priser på elbiler, hvilket nu har gjort at Hyundai Ioniq 5 er blandt de sværeste biler at sælge for forhandlere.

De tyske bilmærker er særligt udfordret på brugtbilsmarkedet

Respekterede tyske mærker som BMW, Audi og Mercedes er faktisk at finde på listen over de sværeste mærker at sælge for brugtvognsforhandlere, når vi udelukkende sammenholder udbuddet af biler med det daglige salg. En af faktorerne er blandt andet, at danskerne i stigende grad har oplevet et fald i rådighedsbeløbet grundet inflation og de høje renter, hvilket tvinger folk til at søge mod billigere alternativer. En anden del af forklaringen kan være elbilernes indtog på det danske marked, som har givet plads til nye bilmærker, hvor teknologisk funktionalitet udgør et større købsparameter end tidligere.

Det er vigtigt at nævne, at der i AutoUncles analyse ikke er medregnet luksusbilmærker, gamle bilmærker og bilmærker, som har en næsten ikke-eksisterende markedsandel på det danske brugtvognsmarked for personbiler.

Elbiler og minibiler dominerer Top 20 listen over de nemmeste biler at sælge

Det er Ikke overraskende, at Tesla Model Y og 3 rangerer som de mest salgbare biler, da efterspørgslen overstiger udbuddet markant, hvilket til dels skyldes Elon Musk’ aggressive prispolitik, som nu for alvor rammer brugtbilsmarkedet.

Når man ser bredere på top 20-listen, repræsenterer elbiler næsten halvdelen af de mest populære modeller, hvilket igen bekræfter at bilproducenterne ikke kan følge trup med danskernes voksende appetit på elbiler, de går simpelthen som varmt brød.

På listen finder vi også minibiler som VW UP, Hyundai I10 og Mazda 2. Dette kan indikere, at danskernes disponible indkomst har været under pres i en længere periode, hvilket har ledt mange til at søge mod mindre og mere økonomisk overkommelige biler.

Polestars’ Overraskende Popularitet, og Citroëns Fornemme 4. plads

Selvom Polestar’s økonomiske situation ikke er en dans på grønne tal, eller deres modeller ikke er at finde på Top 20 listen over de mest salgbare biler, så ligger Polestar samlet set foran de flest respekteret brands. Den primære årsag er naturligvis, at Polestar, ligesom Tesla og Byd, udelukkende sælger elektriske biler.

Overraskende nok finder vi Citroën som det tredje mest salgbare bilmærke. Dette er noget uventet, da Citroën ikke har været fremhævet synderligt, eller har et bredt udvalg af elbiler. Citroëns succes antyder en bredere accept blandt forbrugerne, måske drevet af en kombination af prisvenlighed og pålidelighed, hvor der ikke er produceret for mange biler i forhold til efterspørgslen, hvilket gør det særdeles interessant for bilforhandlere at sælge deres brugte biler.

Forrige
Forrige

Bilforhandlerens guide til sporing af digitale marketingaktiviteter i GA4

Næste
Næste

Den gyldne omsætningshastighed: Elbiler er nøglen