Der findes mange måder at skrive en bilannoncetekst på. Nogle vælger at liste en masse udstyr op uden videre forklaring, hvor andre skriver lange romaner omkring alt muligt. Jeg har fundet et par gode råd til dig, når du skal til at skrive en bilannoncetekst, der informerer og fanger forbrugerne.
Jeg kan tydeligt huske det fra min tid som bilsælger; billederne blev taget, bilen blev oprettet. Man udfyldte alle standard-felterne og vupti! Så havde man en annonce. Alt for ofte glemte jeg desværre i farten at lave en god og beskrivende annoncetekst.
Annonceteksten har en stor betydning hos forbrugerne, og det er derfor vigtigt at tage sig tiden til at skrive en god annoncetekst. Det kan selvfølgelig være svært at få plads til en masse tekst omkring bilen og dens udstyr, men prøv så vidt muligt at få de vigtigste punkter med såsom: finansieringsmuligheder, serviceaftale og kundefordelene ved det vigtigste udstyr på bilen.
Få 30 dages gratis visning
Ærlighed frem for alt
Et andet vigtigt punkt, når du kaster dig ud i en god annoncetekst er at være ærlig omkring bilen. Har den nogle kosmetiske skader, som forbrugeren skal være opmærksom på? Har der tidligere været hund i bilen? Den slags information er nemlig med til at øge troværdigheden på din annonce, og så har du også taget eventuelle indvendinger i opløbet.
Du skal dog huske kun at skrive nyttige facts omkring bilen. Om det er en 70-årig, der har kørt bilen, siger egentlig ikke det helt store om bilen. Ud fra den information kan man nemlig ikke udlede noget konkret. Hvorvidt vedkommende har kørt på koblingen hele bilens levetid, kørt som en gal i bilen eller den måske har stået i garage 90& af tiden. Intet af dette får man svar på ved at skrive alderen på bilens tidligere ejer. Man bliver nødt til at være mere konkret og kun skrive omkring nyttige og præcise informationer.
Brug punktform til at ridse de vigtige ting op såsom:
- Alle service overholdt
- Nysynet
- Vinterhjul medfølger
- Rummelig familiebil
Skriv så forbrugeren kan relatere til din tekst
Du kan med fordel skrive til forbrugernes følelser, samt beskrive bilen ud fra noget forbrugerne kan relatere til. F.eks. at det er en:
- Familiebil (rummelig)
- Lille bybil (nem at parkere)
- Campingsvognstrækker (kan kører med meget påhæng).
Derudover er det også altid en god idé at tilføje udstyret, der er en fordel for kunden. F.eks. at der er:
- Klimaanlæg = med et klimaanlæg kan du nemt og hurtigt tilpasse temperaturen i din bil.
- Adaptiv fartpilot = Perfekt til lange køreture på motorvejen.
- Bakkamera = Gør det nemmere for dig at parkere din bil.
Ved at tilføje kundefordele ved udstyret, kan forbrugeren i højere grad se, hvorfor netop din bil er et perfekt match for dem.
En sidste ting: Tænk på Maslows behovspyramide, når du skriver dine tekster. Måske er du stødt på Maslows behovspyramide før, men kort fortalt fokuserer den på menneskets fem behov:
- Selvrealisering
- Anseelse
- Sociale behov
- Sikkerhed og tryghed
- Fysiske behov.
Når du skriver dine annoncetekster, kan du med fordel have disse behov i tankerne. Her skal du tænke på, hvilke grundlæggende behov, der ligger til grund for kundens bilsøgning. Har du f.eks. en familiebil, du gerne vil sælge, skal du slå på sikkerhed og tryghed, hvorimod har du en lækker cabriolet, kan du med fordel slå på selvrealisering.
Hos Autouncle står vi altid klar til at hjælpe dig. Vi har selvfølgelig også gode råd, hvis du ønsker endnu mere sparring i forhold til dit samarbejde med os. Du kan kontakte os her.

Customer Success Manager
Mathias Schaadt-Hansen
msh@autouncle.com
1 kommentar