AutoUncles prisvurdering vises nu på Facebook Marketplace i Tyskland for at hjælpe med at levere brugerne prissammenligning på brugte biler. Samarbejdet kan være på vej til Danmark.

SAMARBEJDE Det er stort, når en virksomhed bliver udvalgt af Facebook som samarbejdspartner. Og det er netop sket for danske AutoUncle, der er blevet valgt til at bibringe Facebooks tyske Marketplace sin teknologi omkring sammenligning af bilpriser.

AutoUncle sammenligner og vurderer priser på brugte biler via søgerobotter på mere end 9,8 millioner brugtbilannoncer dagligt i 12 lande ud fra op til 100 faktuelle oplysninger, der har indflydelse på markedsprisen.


Johan Frederik Schjødt, der er medstifter af det nu 10 år gamle AutoUncle og CEO, kalder det en manifestation, at Facebook har valgt den danske virksomhed som samarbejdspartner.

– Vi er hos AutoUncle frontløbere i Europa på prissammenligning, og har tilmed inspireret andre spillere i Tyskland med vores set-up og teknologi. Det er naturligvis ovenud dejligt, at vi får ordren af Facebook med at sætte strøm til Facebooks prisberegner via vores data hentet hos deres bilforhandlere på Marketplace, siger Johan Frederik Schjødt.

Måske til Danmark også
Han er usikker på, om samarbejdet også føres videre til Danmark, hvor den danske Facebook Marketplace pt. ikke er så velfungerende som den tyske, der byder på stor integration med andre dataudbydere.

Fra Facebooks europæiske hovedkvarter i London siger Strategic Partnership Manager Felix Strasser til Motor-magasinet om eventuelle planer i Danmark:

– Vi har ikke planer om at lave en tilsvarende bilordning med AutoUncle på det danske marked – endnu.

Dermed indikerer Facebook-chefen, at en Marketplace for biler i Danmark kan være på vej.

Mulig europæisk udbredelse
I hjemlandet USA har Facebook andre partnere på området, men ikke i Europa eller resten af verden. Så AutoUncle vejrer morgenluft i forhold til at udvide samarbejdet med Facebook.

– Vi er teknologisk foran andre udbydere. Facebook er jo så store, at de kunne have lavet en løsning selv, men de har valgt os – det er stort, siger Johan Frederik Schjødt. Hans virksomhed har blandt andet kontor i Tyskland.

Facebook kigger i første omgang på interessante markeder med volumen for bilsalg, og her er Tyskland langt større end Danmark med omkring otte millioner solgte brugte biler årligt mod blot cirka 500.000 i Danmark. De tre største bilmarkeder i Europa er Tyskland, Storbritannien og Italien, og hvis man som IT-udbyder lykkes i et af de tre lande, så er man godt hjulpet på vej.

– Vores system er hos rigtig mange tyske bilforhandlere i forvejen – over 600 – så vi har vist, at bilbranchen stoler på os og bruger vores tekniske løsninger. Hvis man vil være en seriøs spiller, så skal man kunne hjælpe forbrugerne som en åben virksomhed, der kan tilbyde bredt samarbejde på flere åbne platforme, hvor man kan skabe værdi for hinanden, siger Johan Frederik Schjødt.

Ligeværdigt samarbejde
Han er imponeret over den ligeværdige måde, Facebook behandler AutoUncle på som samarbejdspartner.

– Det gør naturligvis en kæmpe forskel for os, at vi nu får vist vores navn mange steder i forbindelse med Facebook. Det er en blåstempling af AutoUncle at blive eksponeret af så kæmpestor en partner som Facebook. Det er blandt andet sket, fordi vi kan øge forbrugernes tryghed i det digitale univers i forbindelse med bilkøb, der jo – også Tyskland – er en stor post på manges budget, siger Johan Frederik Schjødt.

AutoUncle er vokset fra at være blot 15 ansatte for få år siden til i dag at tælle 60 personer, blandt andet i kraft af et voksende callcenter, der hjælper bilforhandlerne med at generere leads til bilkøb.